FICTION FACTORY ROBERT FISCHER FILMPRODUKTION
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Fassbinder in Hollywood

Though he never actually worked in Hollywood, Rainer Werner Fassbinder, who died in 1982 at the age of 36, was influenced greatly by Amercian studio films of the 1950s and the convention of melodrama (the link most often mentioned is Douglas Sirk). With actor-turned-filmmaker Ulli Lommel as host and guide (he appeared in Fassbinder’s very first feature, Love Is Colder Than Death, in 1969), documentary filmmaker Robert Fischer conducts a tour of Hollywood today, pausing to chat with cinematographer Michael Ballhaus and actress Hanna Schygulla — both charter members of Fassbinder’s tight-knit stock company of technicians and players — as well as Wim Wenders, who found the toehold in the studio system that Fassbinder never had. The proceedings are liberally sprinkled with clips from Fassbinder’s films, as well as glimpses of a theater company in Los Angeles that specializes in performing the director’s plays. As Fischer makes clear, Fassbinder’s influence on Hollywood is not only still being felt today, but is gathering a dramatic force that will serve to introduce his oeuvre to a new generation of moviegoers. — Eddie Cockrell

Rainer Werner Fassbinder (1945 – 1982) hat mit 29 Spielfilmen und zwölf Fernsehproduktionen ein immenses Werk hinterlassen. Hinzu kommen zahlreiche Bühneninszenierungen seines “antitheaters”, Hörspiele und Auftritte als Schauspieler. Was oft übersehen wird, ist, wie offen der deutsche Autorenfilmer mit Hollywood flirtete, mit einer Art von Kino also, das dem seinen scheinbar entgegengesetzt war. Robert Fischer macht sich in “Fassbinder in Hollywood” auf die Suche nach den Hollywood-Einflüssen in Rainer Werner Fassbinders Filmen und geht den Spuren Fassbinders im heutigen Hollywood nach. Es kommen Fassbinder-Freunde zu Wort, die dessen Traum für sich verwirklicht haben, wie der Schauspieler Ulli Lommel, ein Mitglied der legendären Fassbinder-Kommune. Außerdem geht die Dokumentation auf die Beziehung zwischen Fassbinder und seinem großen Vorbild Douglas Sirk, dem Meister des Hollywood-Melodrams, ein. Fassbinder-Highlights wie “Angst essen Seele auf”, “Die bitteren Tränen der Petra von Kant”, “Martha” und “Die Sehnsucht der Veronika Voss” sind das direkte Ergebnis von Fassbinders Liebe zu diesem lange verkannten Film-Genre.


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