FICTION FACTORY ROBERT FISCHER FILMPRODUKTION
LINDWURMSTRASSE 31 | 80337 MÜNCHEN | GERMANY

Fiction Factory Robert Fischer Filmproduktion

The animated Fiction Factory logo incorporates a shot from KIPHO (aka FILM, 1925) by Julius Pinschewer and Guido Seeber.

FICTION FACTORY, founded in 2002 by writer/film historian Robert Fischer,  is a Munich-based film production company specializing in documentaries and DVD special features. FICTION FACTORY films have appeared on DVDs by such distinguished labels as The Criterion Collection (New York), Carlotta Films (Paris), Wild Side (Paris), Arrow (London), Masters of Cinema/Eureka (London), Second Sight (London), Madman (Australia), arthaus/Kinowelt (Germany), MK2 (Paris), and many others around the world. Robert Fischer’s documentaries have been shown at the Museum of Modern Art in New York and at film festivals in numerous countries.

Edgar Reitz, Robert Fischer and Werner Herzog at an interview shoot in Munich, September 2017 (Photo: Laura Ettel)

FICTION FACTORY, 2002 von dem Autor und Filmhistoriker Robert Fischer gegründet,  ist eine Münchner Filmproduktionsfirma, die sich auf Dokumentarfilme und DVD-Bonus-Features spezialisiert hat. Filme der FICTION FACTORY sind auf DVDs der renommiertesten internationalen Labels erschienen, darunter The Criterion Collection (New York), Carlotta Films (Paris), Wild Side (Paris), Arrow (London), Masters of Cinema/Eureka (London), Second Sight (London), Madman (Australien), arthaus/Kinowelt (Leipzig), MK2 (Paris) und viele andere. Die Dokumentarfilme von Robert Fischer wurden mehrfach ins New Yorker Museum of Modern Art eingeladen und liefen auf zahlreichen internationalen Filmfestivals.

Das animierte Fiction-Factory-Logo beruht auf einer Einstellung aus KIPHO (auch: FILM, 1925) von Julius Pinschewer und Guido Seeber.

Robert Fischer and director Margarethe von Trotta in June 2013, recording an audio commentary for Trotta’s film HANNAH ARENDT (Photo: Hellmuth Specht, Speaker’s Corner, Munich)

Robert Fischer was born in 1954. He started writing about film in the mid-1970s and, with his books on Alfred Hitchcock, Orson Welles, David Lynch, Quentin Tarantino, Jodie Foster, Bernhard Wicki, Jean-Pierre Melville, Rainer Werner Fassbinder, Robert Bresson, André Bazin and François Truffaut, soon became one of Germany’s foremost film historians. For his translations of Truffaut’s complete writings into German, he was named Chevalier des Arts et Lettres by the French Cultural Minister Jack Lang. Together with Joe Hembus he wrote a history of the New German Cinema. After a five-year stint as Vice Director at the Munich Film Museum, where he was involved in the reconstruction of Orson Welles’ unfinished films, he switched to filmmaking in 1999. His documentary MONSIEUR TRUFFAUT MEETS MR. HITCHCOCK was screened at the Cinemathèque Française in Paris, at New York’s Film Forum and at the American Cinematheque in Los Angeles. In 2000, his documentary MILOS FORMAN: FILM IS TRUTH opened the Forman retrospective at the Munich Film Festival. FASSBINDER IN HOLLYWOOD (2002) and ERNST LUBITSCH IN BERLIN (2006) have both been screened at the Museum of Modern Art in New York. Fischer was a programmer for the Munich Film Festival for 25 years and works as a consulting producer for The Criterion Collection and other prestigious DVD  labels.

Robert Fischer, Jahrgang 1954,  begann Mitte der Siebzigerjahre über Film zu schreiben und machte sich vor allem mit Buchveröffentlichungen über Alfred Hitchcock, Orson Welles, David Lynch, Quentin Tarantino, Jodie Foster, Bernhard Wicki, Jean-Pierre Melville, Rainer Werner Fassbinder, Robert Bresson, André Bazin und François Truffaut einen Namen. Für seine Übersetzung der Schriften Truffauts erhielt er die französische Kulturauszeichnung »Chevalier des Arts et Lettres«. Gemeinsam mit Joe Hembus schrieb er eine Geschichte des »Neuen Deutschen Films«. Nach einem fünfjährigen Zwischenspiel als stellvertretender Leiter des Filmmuseums im Münchner Stadtmuseum, wo er unter anderem für die filmische Aufbereitung des Orson-Welles-Nachlasses verantwortlich war, wechselte Fischer 1999 hinter die Kamera. Sein Dokumentarfilm MONSIEUR TRUFFAUT TRIFFT MR. HITCHCOCK wurde nicht nur auf zahlreichen Festivals gezeigt, sondern auch in der Cinemathèque Française in Paris, im Film Forum in New York sowie in der American Cinematheque in Los Angeles. Im Jahr 2000 eröffnete sein Dokumentarfilm MILOS FORMAN: KINO IST WAHRHEIT die Forman-Retrospektive beim Filmfest München. FASSBINDER IN HOLLYWOOD (2002) und ERNST LUBITSCH IN BERLIN (2006) wurden ins New Yorker Museum of Modern Art eingeladen. Fischer war 25 Jahre lang als Programmer für das Filmfest München tätig und arbeitet als Consulting Producer für The Criterion Collection und andere renommierte DVD-Label.