FICTION FACTORY ROBERT FISCHER FILMPRODUKTION
LINDWURMSTRASSE 31 | 80337 MÜNCHEN | GERMANY

Return to Beethoven Street: Sam Fuller in Germany

RETURN TO BEETHOVEN STREET: SAM FULLER IN GERMANY covers the making of Fuller’s 1972 pulpy, neo-noirish thriller DEAD PIGEON ON BEETHOVEN STREET from script to screen. The recently rediscovered, hardly-ever-seen original director’s cut of DEAD PIGEON, running 25 minutes longer than other versions and more, prompted the production of this in-depth documentary, which features new interviews with star Christa Lang, supporting actors Eric P. Caspar and Hans C. Blumenberg, executive producer Günter Rohrbach, fellow directors Wim Wenders and Dominik Graf (both ardent DEAD PIGEON fans), composer Irmin Schmidt (of legendary krautrock group CAN), Fuller’s daughter Samantha, and film scholars Janet Bergstrom and Bill Krohn. Many of these participants share their first-hand recollections of Samuel Fuller at work, while others offer a more analytical approach. The resulting insights and theories combine to turn this documentary into both a fascinating lesson in filmmaking and a very pleasurable look back at a rare moment in film history, a period when Hollywood genre movies and Eurpean art films, big screen and small screen, mainstream and avant-garde converged.

RETURN TO BEETHOVEN STREET: SAM FULLER IN GERMANY erzählt die Entstehungsgeschichte von Fullers trashigem Neo-Noir-Thriller DEAD PIGEON ON BEETHOVEN STREET (1972). Die Wiederentdeckung des kompletten Director’s Cut, der 25 Minuten länger ist als die deutsche TATORT-Fassung TOTE TAUBE IN DER BEETHOVENSTRASSE, war der Auslöser für diesen Dokumentarfilm und Anlass für neu gedrehte Gespräche mit Hauptdarstellerin und Fuller-Witwe Christa Lang, den Schauspielern Eric P. Caspar und Hans C. Blumenberg, dem damaligen WDR-Fernsehspielchef Günter Rohrbach, den Regie-Kollegen Wim Wenders und Dominik Graf (beide glühende Fuller-Fans), dem Komponisten Irmin Schmidt (CAN), Fullers Tochter Samantha sowie mit den Filmhistorikern Janet Bergstrom und Bill Krohn. Viele der Interviewpartner liefern Erinnerungen an die Dreharbeiten, andere ordnen den Film in seinen filmtheoretischen Kontext ein. Das Resultat ist ein faszinierender Einblick in Samuel Fullers Arbeitsweise, aber auch die Beschreibung eines Moments in der Filmgeschichte, als sich amerikanisches Genrekino und europäischer Autorenfilm, große Leinwand und Pantoffelkino, Mainstream und Avantgarde für kurze Zeit zu etwas ganz Eigenem verdichteten.


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